×

Bir Tablonun Anlattıkları Bölüm-28



Bir Tablonun Anlattıkları
Bölüm-28

Longchamp'da Yarış Atları
 
Sn. Erdemir Toykan tarafından hazırlanan ve derlenen; dünya klasikleri arasında yer alan tabloları sizlere tanıtmaya devam ediyoruz. Sn. Erdemir Toykan’a bu değerli çalışması için çok teşekkür ederiz.


Longchamp'da Yarış Atları
Edgar Degas   (1871-1874) 
Museum of Fine  Arts, Boston


Bu küçük (34x41,9 cm)   açık renkli yapıt binicilerle atların bir yarış öncesinde veya sonrasında oyalandıkları anın enstantanesidir. Degas, jokeylerin üzerindeki renkleri coşkuyla öne çıkarmıştır. Degas, at yarışını da bale kadar sevdiği için insan, bunun süslü bir hayal ürünü değil, gerçek bir görüntü olduğunu hisseder. Bu tabloda binicilerin şapkalarının değişik açılarının dahi ayırdına varabiliriz.
 

Renk: Resmin ortası, bloklarıyla üstü kapalı renk bloklarıyla hareket ifadesinin hoş bir kompozisyonudur. Pembe satenler, bulutlu gökyüzünün soluk şeridini zarafetle tekrar eder. Bize en yakında duran binicilerin sırtı dönüktür, bunun sonucu olarak  gövdeleri, renkle daha da öne çıkarılmış, tekrarlanan ve birbirine benzer şekiller olarak okuruz. Bu yöntem resmin aksak ritimlerine bir yenisini ekler. Renk benekleri biz onlara yaklaştıkça oynaşıyor gibi görünerek bizi, kendilerini resmin içindeki hareketler olarak okumaya teşvik ederler

Perspektif ve Ayrıntı: Bulunduğu yerin sınırını belirleyen beyaz çit bariyerlerle arka plan, ön planın karmaşıklığını ortaya çıkaran bir işlev görür. Yine de görüşümüzü yönlendiren ve kendine çeken, ortadaki binicinin kafasındaki parlak kırmızı kaskettir. Canlı kırmızının korkusuzca kullanımı, bu yöntemi kompozisyonu güçlendirmek için kullanan Carot’un yapıtlarını akla getirir.
 

Hareket: Solda ürkmüş ve ısıran atın etrafında bir velvele vardır, atların tüyleri, kahverengi ve alaca siyahların özenli bir düzenlenmesidir. Dikkatimizi çekmek için atların ayaklarının yarattığı motiflerle rekabet ederler. Bu koyu renkli, düzenlenmiş, dikey biçimler keyfini çıkarmamız için başka bir ritim daha yaratırlar. Ön plandaki koyu renkli üç sağrı Aziz Paul’un Din Değiştirmesindeki atın arkadan görünümünü hatırlatır.
 

 
İki Binici: Bize en yakın iki binici sohbete koyulmuş gibidir, sarı kasketli binicinin başı hafifçe yanındaki gömlek kolları zikzak şeritli arkadaşına dönüktür. Hemen göze çarpmayan ayrıntılar ortaya konmuştur. Örneğin kulaklarını görebiliriz., beyaz lekeler ise gümüş üzengileri temsil eder. Atların kuyrukları kırpılmıştır ve toynakları sırayla yerden kalkarak bizden uzaklaşırlar.
(Referans: Resimler Nasıl Okunur/ Liz Rideal)


Bale Okulu, 1874 


Bale Provası,Harvard Art Museum


New Orleans Pamuk Atölyesi


Bale Sınfı, Musee De Orsay, Paris

     
Place da la Concorde (Resimler Google Edgar Degas/ Sanat Eserleri)
 
Paylaş:
E-BÜLTEN KAYIT
Güncel makalelerimizden haberdar olmak için e-bültene kayıt olun!
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
E-Bülten Kayıt