×

Işığı Müziğin Rengine Katarak Mekanın İletişim Gücünü Tasarlamak Yazı Dizisi-2


Işığı Müziğin Rengine Katarak Mekanın İletişim Gücünü Tasarlamak


Yazı Dizisi-2


Prof. Dr. Banu Manav






3.1 Vivaldi/ Dört Mevsim- İlkbahar Bölümü çözümlemesi

Bu eserde Vivaldi, mevsimlerin her birini kendi özellikleriyle ele alarak oniki ayı ayrı ayrı betimlemiştir. Gök gürültüsü, hasat zamanı, buzun kayganlığı, ilkbaharın canlılığı, doğanın uyanışı ayrı ayrı eser içinde dinleyiciye iletilmek istenmiştir. Eserde ilkbahar Bölümü “mi” gamındadır. Eserin bu bölümünde bahardaki kuş sesleri, doğanın yeniden uyanması, derelerde su seviyesinin yükselmesi, ağaçların yeşermesi ve benzeri duygular betimlenmiştir.

Bu bağlamda, ders kapsamındaki alan araştırması, eserdeki çözümlemeye bağlı olarak kısa bir film çekmektir. Eserde iletilmek istenilen duygular, renklerin anlamları ve mekân algılamaya etkisine göre çalışılmış, tartışılmış ve filmin teması geliştirilmiştir.



Dört Mevsim’de, “mi” gamında olan ilkbahar konçertosunun canlı ritim, kişilerde coşku, heyecan yaratması için sarı renk ile temsil edilmiştir. Filmin, kış mevsiminden ilkbahara geçiş ile başlaması düşünülmüş, durağan, soğuk izlenimini veren mavi renk kışı temsil etmiş, film mavi renkten sarı renge geçiş ile başlamıştır. Zamanın sürekliliği saat kadranı ile verilmiş, eserdeki ritme göre sarı renkteki ilkbahar sembolü olarak çiçekler yön değiştirerek güneşin durumuna göre belirli bir ritimde hareket etmiştir. Zamanın akışı doğanın canlanışına bağlı olarak çiçeklerin açması ve doğanın dansı müziğin ritmine göre görselleştirilmiştir. Filmdeki ana tema, mevsim geçişleri ve temsil ettikleri renkler üzerinden müzik-renk ve ışık birlikteliğini görselleştirmektir. Sunum tekniği olarak “kısa film” kullanılması, proje kapsamında disiplinler arası bir çalışma yapılması, sürecin öğrencinin sunum tekniği açısından gelişimine katkı sağlaması önemlidir, tamamlanan çalışma özgün bir eserdir (öğrenci adı: Ezgi Özkahraman, içmimar - İKÜ İçmimarlık Programı Yüksek Lisans öğrencisi).

3.2 Rimski- Korsakov /Şehrazat çözümlemesi

Rus müzisyen Rimski-Korsakov tarafından Binbir Gece Masallarından esinlenilerek bestelenen eser dört bölümden oluşmaktadır; Deniz ve Sinbad’ın Gemisi, Prens Kalender’in Hikayesi, Genç Prens ile Genç Prenses ve Bağdat’ta Festival. Oryantel temalı bu dört bölümün birbirini takip eden bir süreklilik içinde olmasına özen gösteren Korsakov keman solo için yazılmış bölümler ile piyanonun büyüsünü birlikte sunmuştur. Örneğin son bölümde festival coşkusunu kemanların önderliğinde allegro molto temposunda tamamlamaktadır.



3.2 Rimski- Korsakov /Şehrazat çözümlemesi

Rus müzisyen Rimski-Korsakov tarafından Binbir Gece Masallarından esinlenilerek bestelenen eser dört bölümden oluşmaktadır; Deniz ve Sinbad’ın Gemisi, Prens Kalender’in Hikayesi, Genç Prens ile Genç Prenses ve Bağdat’ta Festival. Oryantel temalı bu dört bölümün birbirini takip eden bir süreklilik içinde olmasına özen gösteren Korsakov keman solo için yazılmış bölümler ile piyanonun büyüsünü birlikte sunmuştur. Örneğin son bölümde festival coşkusunu kemanların önderliğinde allegro molto temposunda tamamlamaktadır.

Bundan sonraki yazımızda  iki öğrencinin " Restoranlarda ve SPA merkezlerinde Renk-Müzik Harmonisi ve  Kullanıcılar Üzerindeki Etkisi ve Ders Çıktılarının Tartışılması  "  çalışmaları anlatılacaktır.
Paylaş:
E-BÜLTEN KAYIT
Güncel makalelerimizden haberdar olmak için e-bültene kayıt olun!
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
E-Bülten Kayıt